lördag, maj 28, 2011

Fler besökare till din blogg

Här kommer jag att lista tips på hur du kan få fler besökare till din blogg. Jag hoppas ni gillar mina tips och kan få lite nytta av dem, använd er gärna av tipsen ni gillar. Observera att detta är saker som just JAG tror kan ge fler besökare, det är inget som säger att det ÄR såhär. Det kommer listas med nyast tips högst upp, så fyller jag på med jämna/ojämna mellanrum.

tips 21

Tips 21: Har du en röd tråd genom bloggen? Jag har tagit upp detta förut, med återkommande tema, men det krävs att poängtera lite. Jag har märkt att de perioder jag kör olika teman ökar besöksstatistiken ordentligt.

tips 20

Tips 20: Planera ditt bloggande! Gör ett dokument i datorn där du staplar upp kategorier och inlägg, skriver hur du vill ha text, bilder och annat. Du kan då få en bra överblick över det hela och vill du nå längre än bara till dina närmaste vänner med din blogg ja då krävs det planering och att lägga ner lite tid.

tips 19

Tips 19: Fråga dig själv varför du bloggar! Vet du inte varför kanske det inte heller är så inspirerande? Är det bara för dig själv, är det för att få många besökare, bli framgångsrik…?

tips 18

Tips 18: Jag har tidigare skrivit att det är bra att registrera sig på olika portaler osv, missa inte Bloggriket, där du får en röst för alla som klickar på din länk.

tips 17

Tips 17: Kanske lite overkill att göra ett personligt nyhetsbrev till sin blogg, men har du ett tema i bloggen och vet ungefär vad månadens bloggande kommer innehålla kan det ju vara roligt att starta ett nyhetsbrev för bloggen.

tips 16

Tips 16: Gör reklam! Fixa visitkort med din bloggadress, gör en kaffemugg med din adress, klistermärken, pennor, stämplar och kanske ett coolt linne?

tips 15

Tips 15: Är du en duktig skribent, eller har du fått till det riktigt bra? Kontakta forum, webbtidningar mm och be dem publicera din artikel, skriv under med namn och bloggadress.

tips 14 

Tips 14: Självklart ska du ha en ikon från bloglovin på din blogg, så läsare lätt kan följa bloggen. Om du gör din logga själv i tex photo shop eller paint, så syns du bättre och du får garanterat fler följare!

  tips 13

Tips 13: Uppdatera regelbundet och ofta- en blogg som inte uppdateras förlorar fort besökare och intresse, men kolla Tips 9!

tips 12

Tips 12: Tänk på att vara noggrann när du skriver och läs igenom inlägget en gång innan du postar. Återupprepade felstavningar och särskrivningar kan vara väldigt jobbigt!

tips 11

Tips 11: Posta inlägg i sociala nätverk, har tidigare nämnt twitter och facebook. Testa även www.pusha.se, dela dina mest intressanta inlägg där. Var försiktig med att dela ALLA dina inlägg- du kan då bli sedd som en spammare och det vill du ju inte.
 
tips 10
Tips 10: Denna rubrik alltså… Det kan vara svårt att ge en bra rubrik, men det kan vara lönsamt att tänka  till! Skriver du ett ord som ofta söks efter på google som rubrik, så ger det garanterat fler besökare än om du skriver, som jag gör, “Godmorgon tisdag” osv =)
tips 9
Tips 9: Att kräkas ut inlägg kan ge många besökare, men om de inte har något innehåll tröttnar besökaren och struntar i att gå in och kolla.
 
tips 8
Tips 8: Har du återkommande fina bilder kan det locka fler, jag personligen gillar att se foton i andras bloggar och är de då “välfotade” med ljus och en tanken bakom blir jag mer intresserad- sedan att jag själv är värdelös på detta tar vi inte upp här =)
tips 7
Tips 7: Denna var lite svår att förklara, men tror ni som brukar länka hit och dit förstår hur jag menar…?
  
tips 6
Tips 6: Denna kan vara känslig, men det kan löna sig att höra av sig till företag och be om att få hålla i en tävling eller testa produkter. Jag har gjort det men känner inte att jag vann så mycket på det mer än tillfälliga besökare. Men är man mer aktiv tror jag du kan vinna på det. Jag samarbetar numera endast med företag som jag verkligen gillar och kan stå för produkterna. Du FÅR tacka nej till företag och du FÅR kräva att få något som tack för att du höll i en tävling- om det är företaget som kontaktar dig.
tips 5
Tips 5: Gör ditt namn synligt och känt även på facebook och twitter. Gå med i mängder av företagssidor, gilla inlägg, delta i tävlingar. Syns du inte finns du inte! Jag har testat twitter men fastnade inte för det, men kul att testa och få en inblick.
tips 4
Tips4: Att vara provocerande i sin blogg drar en hel del besökare och att debattera om aktuella händelser drar besökare. Även debatter om abort, missbruk, amning, flaskmatning mm är ett säkert kort! Jag själv är inte så provocerande i min blogg utan är mest som jag är- enkel och lättsam =)
.
tips 3
Tips 3: Jag personligen stannar lite längre på en sida jag själv tycker är snygg och tilltalande, och det är större chans att jag lägger en sådan sida på minnet och återkommer. Enn platt och opersonlig sida känner inte Jag så mycket för.
tips 2  
Tips 2: Det finns en uppsjö av olika topplistor och jag själv är dålig på att klistra in koder från dessa efter att jag registrerat mig… Men visst kan detta ge fler besökare- det tror jag absolut! Exempel på listor: www.weareyourfriends.net, www.blogifer.com och www.blogglista.se

tips 1
Tips 1: Genom att ofta kommentera hos andra gör du ditt namn “känt” i bloggvärlden. Folk kommer se dig och bli nyfikna på dig. Men skriv INTE en kommentar som “Hej, fin blogg” Hej ha en bra dag” LÄS inlägget och visa ditt intresse. Får du kommentarer så svara på dem, helst i den blogg som kommenterade hos dig, i annat fall så svara under kommentaren i din blogg.

17 kommentarer:

  1. Hej!

    Hur många besökare har du snitt om dagen på din blogg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. det varierar, inte så jättemånga men när jag bloggade som flitigast va det väl en 200/dagen och nu typ 100/dagen kanske

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipsen... måste lägga ner mer arbete i att synas tror jag minsann :)

    SvaraRadera
  4. BRA tips!! Ska verkligen försöka ta åt mig! Jag är ju dålig på att svara själv under kommentarerna. Ska verkligen försöka bli bättre på det.. OCH att kommentera hos andra jag tittar in på. DET är jag VERKLIGEN dålig på.
    Jag har ju inte haft det som mål att få massvis med besökare men de få gånger jag har haft fler så blir jag ju jätteglad. Så jag ska nog försöka ta till mig dessa tips! :-D
    Men det är värre med designen. Har inte råd att betala någon nu och är totalt kass själv. Så Jag får nöja mig med min gamla trista...
    Du har iaf en STADIG läsare i mig! Även om jag är kass på kommentera! :-)
    Kram på dig och din fina familj!!! <3<3

    SvaraRadera
  5. Tack för tipsen! Har velat haft lite mer besökare, men varit vääldigt dålig på o uppdatera, händer inte så mkt i mitt liv just nu, sitter mest framför skolböckerna o de vill ja inte direkt blogga om.. haha

    Hoppas du haft en bra dag! :)

    SvaraRadera
  6. Tack för de bra och tänkvärda tipsen :) Ha en fin fortsättning på dagen. Kram

    SvaraRadera
  7. Hejsan! Tack för många intressanta tips!:-)

    Ha en fin söndagskväll!

    Kram Izabell

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Det var riktigt fina tips här :) Allt var inte helt nytt för mig men det är ändå matnyttigt att läsa sånt här ibland, och listan är verkligen bra för dem som inte har tänkt så mycket på eller helt enkelt inte vet hur man kan nå ut till fler läsare!
    Tackar!

    SvaraRadera
  9. Hej, fin blogg! Hej ha en bra dag!

    ;)

    SvaraRadera
  10. grymt inlägg!

    du måste säga om det här inte är sveriges snyggaste blogg: www.morganfreedude.se

    BlogLovin it!

    SvaraRadera
  11. Oj det var många bra tips. Det tåls att tänka på hur jag ska göra. Å ena sidan vill jag nå ut till många å andra sidan bloggar jag för mig själv. Så... Hmmm Hur som jag älskar din blogg och ditt sätt att skriva. Dessutom har jag prövat flera av dina recept... Mmmm MUMMMA!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  12. tack snälla! jkag fortsätter att fylla på när jag får nya ideér så kika gärna tillbaka =) kram på er

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin