tisdag, maj 29, 2012

Hallux Valgus- snart dags för operation- OPERATION INSTÄLLD

Tillägg:
Operationen är inställd på grund av min brännskada på benet, det finns för stor infektionsrisk...

Den 7 juli har jag en operation bokad för min tå, det är en operation jag varit på väg att göra många gånger men det har aldrig blivit av. Jag har nu så ont att jag har svårt för att gå på promenader och att träna är att glömma. Skor har alltid varit ett problem att hitta men den molande värken är nog det värsta.
Hallux Valgus är snedställd tå, det kan opereras och det kan bli bra, likaväl kan det bli oförändrat. Jag hoppas såklart det blir bra för mig och att värken försvinner.
Detta är taget från Vårdguiden:

Synliga tecken på hallux valgus är att stortån pekar mot de övriga tårna och att en knöl, som kan variera i storlek, bildas vid stortåns bas. Knölen blir öm och du kan även få värk i främre delen av foten.

Knölen kommer i kläm i skorna, vilket brukar bli ett stort problem. Du får svårt att hitta skor som passar. Knölen kan då och då bli röd och inflammerad, så kallad slemsäcksinflammation. Då blir symtomen värre. Slemsäckar finns i anslutning till en led. De ligger mellan huden och benet eller mellan en sena och benet. Vid inflammation utsöndras mer ledvätska och säcken svullnar.
Innan operation ska jag tvätta mig med någon steril tvål och jag måste fasta från klockan 7 på morgonen, operationstiden är 13.45 och jag ska vara på plats på sjukhuset kl 13 för att förberedas inför operationen. Ingreppet tar 20-40 minuter och jag får åka hem samma dag, så fort jag kan och inte är dåsig. Kommer inte vara sövd, det är lokalbedövning och jag ska få hämta ut gratis bedövningskräm dagen innan ingreppet då jag sa att jag va lite skraj just för sprutan. Har läst att den känns som ett bålgetingstick, och det va ju bra då jag har fobi mot getingar… Och det är tre sprutor tror jag nere i ankeln….
Här är bilder på min fot nu, det är alltså den högra foten som ska opereras. Mina fötter är lite torra och äckliga men det är inget mot vad den högra kommer vara 4-6 veckor inpackad i förband…
hallux valgus1
hallux valgus4hallux valgus2
partytrick =) haha störda tå.
hallux valgus3

6 kommentarer:

  1. Men AAAAAJ då är det nog det jag har på min vänster fot... för det gör ont precis så som du beskriver... usch jag orkar inte!!
    Jäkla fötter.. ska inte såna bara "gå" utan problem?? Suck!

    Lycka till med din Op iaf

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är ett vanligt problem... men nu så ska skiten bort och hoppas på att det lyckas... =)

      Radera
  2. Jag har också så där, och har haft tid för att operera ett par gånger men alltid skjutit upp det. Ena fotens knöl skjuter ut galet mycket så jag känner igen det där med skoproblem! Idag ör jag glad för att jag inte opererat eftersom min kropp inte riktigt funkar som vanligt, jag har gjort flera misslyckade op och nu vet jag ju varför det inte funkar på mig. Det ska bli spännande att se hur det funkar för dig!
    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja jag har alltid skoproblem... har bokat en gång tidigare men sköt upp det då men ångrar idag att jag inte gjorde operationen då som planerat... men nu så =)

      Radera
  3. Har nästan exakt samma typ av fötter som dig (nästan spöklikt likt ;-)) Överväger att operera har varit på väg en gång men då tyckte läkarna att jag tränade så pass mycket och hade för lite besvär att de vill vänta, men just nu har jag jätteproblem. Har inlägg i fötterna som hjälper väldigt mycket dock.
    Har du opererat dig ännu? Blev du nöjd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. hej Anna. nä operationen blev inställd sisi och har inte tagit mig för att boka en ny tid... har stora besvär från och till, just nu är det rätt ok men har jag varit ute å gått mkt får jag jätteont...

      Radera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin