fredag, oktober 18, 2013

Kyckling i ugn med god marinad

Dagens middag blev jättegod kyckling!

Mitt recept:

Köp en hel kyckling (Kronfågel är bra och billig) ta fram den från frysen kvällen innan och lägg i kylen. Gör en marinad med olja, vitlök, sweet chili-sås, soja, kycklingfond, örtsalt och svartpeppar. Dela den tinade kycklingen i fyra delar samt ta av de små vingarna. Pensla kycklingen med flytande smör och lägg i en bunke, häll sedan marinaden över och låt stå så länge du hinner.
Lägg kycklingen i en smord ugnssäker form och häll över marinaden.
In i ugnen ca 50-55 minuter på 220 grader, mot slutet sänkte jag graderna till 200.

KLART!

Servera med klyftpotatis och kall sås. (tryck på länken för recept)


















Glömde fota maten när den va klar så ni får se när jag ger mig på kycklingen =)

1 kommentar:

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin