tisdag, oktober 08, 2013

Piroger- köttfärs

Idag gjorde jag piroger till middag, riktigt gott! Jag gjorde såhär:

Detta blev 8 stycken för mig

Degen:
 25 gr färsk jäst
1 dl mjölk, 1 dl matlagningsgrädde, ½ dl vatten
25 gr smör
Smält smöret, ha i vätskan och smula i jästen när degvätskan är ljummen, eller pekfingervarm.

3 dl grahamsmjöl
3 dl vetemjöl
en nypa salt
en nypa socker

Rör ihop och knåda till en deg, förhand eller med maskin. Jag gjorde förhand och det går bra då detta bara är en halv sats.
Låt jäsa övertäckt i en bunke ca 40 minuter

Innehåll:
Fräs köttfärs, blanda i kryddor, vitlök, creme fraiche och ½ dl krossade tomater, lite tomatpuré, riven morot och köttbuljong.
Koka upp

(Jag tog av halva satsen från stekpannan för att ha i svamp i andra halvan.)

Kavla ut runda plattor av degen, jag delade på 8 delar så blev de lagon stora. Lägg fyllning på mitten, när den svalnat av, och vik sedan ihop, lägg på en plåt med bakplåtspapper och tryck kanterna med en gaffel.

Låt jäsa igen, i 20-30 minuter.
Pensla med ägg.
In i ugnen på ca 220 grader i 10-13 minuter.

Tips: variera innehållet, använd din fantasi. Jag ska testa med kyckling och soltorkade tomater och färskost!
Funkar utmärkt att frysa in.


2 kommentarer:

  1. Men ååh vad gott med piroger. :D

    Haha ja alltså förra året åt jag inga röror men kycklingröran i år... ååååååh så god. :D
    Sen blev det kyckling för hela slanten för min del. ;)
    Jag är ju nötallergiker med så har lite extra koll själv på mat så där. :)

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Mums!
    Låter och ser väääldigt gott ut!
    Kram!

    SvaraRadera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin