söndag, oktober 20, 2013

Småkakor

Ikväll gjorde jag supergoda småkakor, testa du med!

Jag gjorde såhär:

Ingredienser:
100 gr rumsvarmt smör (lite mer än rumsvarmt, ska va mjukt)
½ dl florsocker
1 msk vaniljsocker
1,75 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
eventuellt smält choklad

Blanda ihop socker (vanilj + flor) med det mjuka smöret, jag använde en elvisp. Ha sedan ner mjölsorterna och blanda ihop en jämn deg. Gör runda bollar, platta ut med gaffel på bakplåtsklädd plåt. In i ugnen, 170 grader i ca 10 minuter. Passa så de inte bränns.
Skoja till kakorna med smält choklad. Du kan variera dem och tex pensla med ägg och ha pärlsocker innan gräddning, eller smält choklad med lite strössel över...

Grundreceptet är i alla fall supergott, vet tyärr ingen källa på det då jag haft det i min samling länge.


6 kommentarer:

  1. Men vad goda dom såg ut !!
    Ska provas :)
    Min dotter älskar att baka :), så nu kan vi göra några nya kakor !!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Berätta vad ni tyckte! Här hemma älskar vi dem

      Radera
  2. Mums, älskar småkakor kram Diana

    SvaraRadera
  3. Gott med småkakor, hur många blir det ungefär av receptet? kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fick 23 stycken men gjorde dem lite väl tjocka, gör dem plattare och få ca 26-27 st, minska tiden i ugnen nån minut

      Radera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin