torsdag, december 12, 2013

Knäck- recept

Lyckas med knäck, gör såhär:

1 ½ dl grädde
1 ½ dl ljus sirap
1 ½ dl strösocker

Ha allt i en tyflon-stekpanna med kanter, koka upp och rör hela tiden. Ha koll på värmen så det ej kokar över! Tänk på att smeten är varm.

Koka ca 20-30 min, gör kulprov (ta lite av smeten i ett glas kallt vatten, kan du forma en kula är det klart. Koka längre om du vill ha hårdare, den stelnar lite i kylen också.

Stäng av värmen, rör ner lite baksmör och hackad mandel, smaksätt med nougat om du vill. Testa även olika kombinationer på knäcken, hoppa över mandel och ha i krossad polkagris kanske? Eller strö över med krossade smarties?

TIPS: Smörj plåten med olja så flyger inte formarna iväg när du häller upp smeten. Ta hjälp av en sked när du fyller formarna. För att tvätta bort knäcksmeten från skedar osv kan du koka upp vatten i en kastrull och vispa runt lite så lossar det.

Lycka till!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin