torsdag, februari 06, 2014

Träna bort ryggvärken?

Jag har under flera års tid dragits med ryggont, det sitter mest i ländryggen. Jag har haft flertalet ryggskott och varit till sjukgymnast, jag har gått på vattengympa och gjort sjukgymnastik. Jag har även dragits med ischias som strålar från skinkan ner i benet och hela vägen till foten. Jag har tränat från och till och då har mina problem alltid varit något bättre, sedan kommer jag in i en svacka där jag inte tränar alls och då får jag ont igen.

Nu har jag tränat regelbundet i ca 4 veckor och jag har haft ont i ländryggen från start, för nån vecka sedan hade jag verkligen superont och trodde jag behövde lägga av eller trappa ner på en gång, istället för att sakta trappa upp träningen.. Jag höll ut, körde mina pass som är blandade men har kört mycket yoga och haft minst ett yogapass i veckan, helst två.

Nu är jag nästan smärtfri! Ibland kan jag få en molande värk mot kvällen och om jag ska sova och ligger på mage då jag får så mycket svank men jag är oerhört mycket bättre i ryggen mot tidigare!
Jag tror på en allsidig träning, men jag tror framförallt att yogan hjälper till att bygga upp min rygg igen.
Jag tränar i yogan inifrån och ut, för att nå en stark rygg och bra hållning måste jag ha ett starkt inre så det säger ju sig självt! 

Träna inifrån och ut med yogan, en oerhört bra mental träning som samtidigt ger massor av styrka och smidighet. Ett tips för att lära sig gilla yogan, som kanske kan vara svår att ta till sig, det är att först fokusera på sin andning och hållning. När du efter tre fyra pass börjar hitta andningen, hållningen och även komma underfund med rörelserna kan du börja öva på att hålla ut alla olika positioner lite längre och tänka på att fokusera blicken mer.

Att yogan läker är jag helt övertygad om! Jag känner mig mycket mindre stressad och lättretlig nu mot innan jag började med yoga regelbundet, samtidigt som rygg och hållning börjar bli bättre och smidighet ökar, ischias-känningar nästan helt borta och svanken mycket bättre.
Har du ont i ryggen och har testat en hel del olika träningsformer, testa yoga och ge det tid. Träning är långsiktligt, att gå till en naprapat funkar för stunden- tror jag.

Jag tror på att du behöver läka hela din kropp inifrån och ut, genom andning och lugn och ro. Kombinerar du det här sedan i en yogaform i 40 gradig värme och 50% luftfuktighet då är du nära målet!

Idag hade jag träningsvärk efter styrkepasset igår så tog mig ner till simhallen och simmade i 30 minuter och avslutade med tio minuter i bubbelpoolen, så skönt!

Imorgon är det ju fredag igen och det betyder att jag ska mäta kroppen och se om jag nått något resultat på den biten =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin