torsdag, juli 03, 2014

En liten by som heter Mijas- solkustens pärla!

Nu ska jag skriva om en riktig liten pärla, en ort "ovanför" Benalmadena, bara 15 minuters bilväg uppåt bergen.
Men vad vi inte visste va att vägen upp egentligen va relativt enkel. Vi hittade inte "rätt" väg, så vi åker såkalrt spanjorernas egna lilla galna vägg upp i bergen, utan räcker längs sidan. Men upp skulle vi, jag hade läst att det va så fint. Vi åkte och åkte och åkte och jag fick både svindel och ångest på vägen upp. Efter en lång färd uppåt va vi framme, men till vad? Vi hamnade verkligen på en bakgata och fick gå i värmen, typ 37 grader, genom husen och gatorna, för att komma till en otroligt vacker plats på jorden. Torget, plaza, i Mijas. Vid det här laget va vi alla både varma och trötta för vi hade såklart inte vatten med oss, hur dumma får man va?!
Mat åt vi på en otroligt mysig restaurante med en utsikt över hela solkusten. Helt otroligt. Och maten va vällagad, god och billig. Vi tog några olika tapasrätter var och barnen blev väl omhändertagna av personalen.
Vi köpte lite souvenirer och flanerade runt lite, vägen hem gick till en början inte så bra då det blev motorstopp i backe som stupar rakt ner och jag blev verkligen sjukt rädd. Tillslut fick vi liv i bilen och tog oss tillbaka till byn för att hitta en annan bättre väg hem. Vi insåg då att vi tagit helt fel väg till Mijas, då det fanns en annan väg som va riktigt bra.
Dagen efetr åkte vi upp en sväng på kvällen för att åka åsne-taxi men barnen valde istället hästen och det va så mysigt att åka runt med häst och vagn och titta på byn.










2 kommentarer:

  1. Hej,
    visst är det härligt att hitta de där pärlorna utanför "the beaten track". Jag blev så förälskad i en liten orörd stad i Katalonien, Spanien, att jag köpte mig ett hus.

    Mijas kan mycket väl bli ett besök i när jag väl åker på semester söderut från Tortosa.

    //Ulrika
    http://casaourika.wordpress.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. men så mysigt! ja du ett litet hus på solkusten finns med på min lista över mål jag har här i livet =) en dag så....

      Radera

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin