onsdag, augusti 06, 2014

1000 tea och Spinoza

Jag hade innan vi åkte till Budapest hittat olika ställen jag ville besöka, bland annat 1000 tea och restauranten Spinoza. Tänkte dela med mig av dessa två till er och kan verkligen rekommendera er att gå till dessa ställen minst en gång vardera.

1000 tea är en tebutik/café, men inte vilken som helst. Skylten utanfr är lite skymd, så du får leta noga och lokalisera dig genom att skriva ner gatunumret, gå med karta, fråga dig fram. Vi hittade tillslut och det är jag glad ver. Du går in i en gång, ser ut som du kommer in i ett trapphus ungefär, sedan möts du av en liten servering och går efter det in i själva lokalen med dämpad belysning och med ens är du i Indien och inte i Budapest. Så härligt! Du sitter på golvet på kuddar i alla härliga färger, det är små låga bord och bambu på väggarna. Jag älskade det! J har svårare att sitta på golvet så han tyckte mitt val av plats va sådär, man har ju möjlighet att sitta vid "vanliga" bord också.
Vi fick in en meny som innehöll just 1000 olika sorter. Vi valde att ta Masala Chai båda två och in kommer en härlig gjutjärnskanna och två jättefina muggar med ett te som är det godaste jag druckit! Det va inte ett sliskigt chai på mellanmjölj du beställer på sder här i stan, det här va en krämig rund smak som va så god! Går inte att beskriva. Priserna va lite höga men här inne kan du njuta länge en varm dag!
Här har jag hittat lite bilder samt en ungersk hemsida
adress: Budapest, Váci utca 65, 1056 Ungern


Spinoza hittade jag efter lite googlande. En mysig liten restaurante i de judiska kvarteret. Har du hotell Astoria som utgångspunkt är det ganska lätt att hitta efter att ha frågat sig fram lite mellan gatorna. Maten är ljuvlig och proserna likaså och personalen helt otroligt bra! Vi köpte gulasch båda två, en med bönor och en utan, och de va underbart goda! Här är en hemsida. Du lär inte bli besviken!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin