lördag, augusti 02, 2014

Budapest- boende och lite tips

Budapest består av två delar, Buda och Pest. Mittemellan ligger floden Donau. Jag hade hört att Buda-sidan är bäst att bo på och Pest är mest pest... Så vi bokade ett ganska så billigt pensionat/hotell på Buda-sidan då vi ville lägga pengarna på shopping och inträde på museer och sånt. Kan säga såhär, Buda-sidan ska ni INTE bo på. Hitta erat boende på Pest-sidan så är ni mitt i där allt händer. Vill ni bo i utkanten och promenera en del (väldigt mycket) välj att bo på Buda-sidan.

Vi hade en promenad att gå från Hotell Papillon till stan som tog ca 20-30 minuter så va man över bron, men vidare mot city och gågatan Vaci utca va det ytterligare 15-20 minuter.

På promenaden mot gågatan går man förbi mängder av sevärdheter! Bland annat St Stefans Basilika, Budapests högsta byggnad på 96 meter! Här gick vi inte in men tittade på den vackra kyrkan från torget när vi satt på Starbucks precis intill.

lånad bild

Ett bra tips är att boka Giraffe Hop on Hop Off-bussar, ta inte de andra "kopiorna" av bussar. Den personalen va hemsk och va som inkastare på en krog typ och pratade skit om sina konkurrenter. Vi va väldigt nöjda över servicen från Hop On Hop Off. Biljetten fungerade i två dagar och även båt över floden ingick. Vi valde att åka med bussen station till station och kliva av och på lite som vi ville under två dagar. Vi såg nog det mesta under den tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin