fredag, augusti 22, 2014

Mellanmålsbröd/Brödbullar

Orginalreceptet hittar du HÄR

Igår hade jag en kollega med dotter här hemma. Min dotter och hennes dotter går på samma skola, så roligt att de funnit varandra. Jag hade inte så mycket hemma att bjuda på så slängde ihop enkla bröd-bullar, som Inez kom att kalla dem.

Receptet är lite omgjort då jag inte hade tillräckligt med mjölk hemma, även tid i ugn är redigerad samt jästiden.

25 gr jäst, smula ner i 2 dl ljummen mjölk och 1 dl ljummet vatten.
Blanda ner 2 msk ljus baksirap.
2 tsk salt.
Blanda ner 1 dl grahamsmjöl.
Låt blandningen stå och vila en stund.

20 gr rumsvarmt smör och mjöl, 7-8 dl, blandas nu ner.
Knåda degen, jäs under bakduk 30 min.

Knåda degen igen, rulla till en längd och klipp jämna bitar av degen. Jag fick 20 bitar. Dela upp på två plåtar och jäs igen ca 30 min.

Grädda i ugnen 10 minuter på 220 grader i luftvärmeugn.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin