lördag, november 07, 2015

jobba plugga och ta examen

Tänkte skriva lite om hur det är at plugga på högskolan, samtidigt som du har familj, barn sambo och jobbar extra.
Allt går. För dig går det nog bättre än för mig.
Säger inte att min tid va ett misslyckande. Jag lyckades väldigt bra på högskolan och jag skrev mitt examensarbete med en tjej som hade en otroligt bra diciplin och som klarade mina upp och nergångar perfekt.
Beundrar den unga tjejen. Hon kommer bli en perfekt förskollärare!
Vi går alla starkare ut från en svår tid. Det är jag övertygad om. Jag tappade bort mig själv på vägen. Och kärleken. Att ha någon ny vid sin sida hade underlättat. Någon som kunde ta emot mig nar jag föll, och faller. Någon att luta sig mot. En axel som alltid finns där. 

Jag jobbade mycket extra under studietiden. Jag älskar att ha saker att göra, många saker igång samtidigt. Men någonstans tappade jag bort allt. Känslorna för min dåvarande sambo försvann, och lusten att kämpa fanns inte. Har jag bestämt mig för något så har jag det. Hemligheten att klara allt har jag inget svar på. Själv ser jag inte separationen som ett misslyckande. Jag valde att följa mitt hjärta, lyssna på mig själv.
Fråga mig själv: Vill jag vara med denna man och leva på det här sättet resten av mitt liv? Mitt svar va nej.

Jag valde att lämna, alltså ska jag straffas. Mitt huvudfokus va att ta min examen. Barnen fanns alltid där. Men jag fick hela tiden höra att jag  valde jobb och annat framför barnen. Så va det inte. Men jag orkade inte. Jag orkade inte göra saker med barnen. Klarade inte ens att ta med en unge till centrum. Hade alltid min mamma som stöd. Men nu, nu kan jag göra saker själv. Jag tror på mig själv. Vet att jag kan, Vet att jag duger.
Mitt tips är alltså inte mer än att lyssna på ditt hjärta, följ dina drömmar. Sjunk ner i musiken och in i texterna. Mina husgudar som hållt mig över ytan detta år är Veronica Maggio, Lars Winnerbäck och Melissa Horn. All kärlek till er.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

kommentera gärna- då blir jag glad, men:

*använd en vänlig ton

*var helst inte anonym, har du ej blogg så skriv gärna en liten kråka =)

*inget tävlings-spam

*vett och etikett

*svarar dig ofta här i min blogg, kommenterar du hos mig tittar jag såklart tillbaka hos dig =)

*gillar du bloggen, lägg till mig på bloglovin